E.ON - Du lader vel ikke elbilen med vanlig stikkontakt?
EON_UI_Icon_Letter_48x48 EON_UI_Icon_Smartphone_48x48

Du lader vel ikke elbilen med vanlig stikkontakt?

Tysklands største energiselskap investerer i det norske elbilmarked. De skal stille opp med intelligente og sikre ladeløsninger.

Uppdaterat februar 26, 2018

Artikkel av: Øystein Byberg
29. januar 2018 – 08.04

Det mangler intelligente og sikre ladeløsninger til elbiler i Norge. Det mener E.ON, Europas største privateide energiselskap, som nå vil gjøre hverdagen enklere og sikrere for norske elbilister med storsatsning på ladeløsninger til elbiler i Norge.

Siden 2013 har E.ON drevet Danmarks største offentlige nettverk av ladestasjoner til elbiler. Etter å ha etablert seg som en av Nordens største leverandør av ladeinfrastruktur, og nylig ha passert en million ladninger i Danmark, retter de nå blikket mot det norske markedet.

– Vi har som mål at det skal være lett å være el-bilist. Ambisjonen er å forsyne norske elbiler med strøm gjennom sikre og intelligente hjemmeladeløsninger, sier administrerende direktør i E.ON Danmark og sjef for Mobility forretningen i Norden, Tore Harritshøj, i en pressemeldnig.

På tross av at Norge er blant landene i verden, som har kommet lengst i omstillingen fra fossilt til elektriske kjøretøy, lader hele seks av ti elbilen ulovlig gjennom vanlig stikkontakt hjemme.

– Norge er en gigant når det kommer til elbiler. Den raske utviklingen og et raskt voksende marked for elbil gir god grunn til å drive innovasjon i det norske markedet. Norske elbilister sitter i førersetet i forhold til den globale utrullingen av elbiler, men når det kommer til elbilladere og løsninger ser vi et forbedringspotensial, sier Harritshøj.

Fare for brann og livsfarlige sjokk

Konsekvensene av å lade elbilen med vanlig stikkontakt kan være brann og livsfarlige sjokk. En landsdekkende undersøkelse utført av YouGov viser at mer enn 80 prosent av nordmenn ikke kjenner til anbefalingen fra Direktorat for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om på-vegg-lader.

– Det er oppsiktsvekkende at så mange nordmenn lader elbilen sin med stikkontakt hjemme, selv om på-vegg-lader er den klare anbefalingen. Vi vil bruke vår erfaring fra det danske og svenske markedet til å bidra til gode løsninger for elbiler i Norge. Vi jobber nå med å utvikle intelligente og fremtidssikrede produkter og tjenester tilpasset det norske markedet basert på vår erfaring, og kartlegger mulighetene for partnerskaper i Norge, sier Harritshøj.

Her finner du anbefalingene fra DSB

I Danmark er E.ON ladepartner til delebilsordningene DriveNow og GreenMobility. Selskapet samarbeider også med elbilprodusenter og leasing- og leieselskaper om å tilby elbiler med inkluderte ladeløsninger.

Vil tilby intelligente løsninger

DSBs klare anbefaling er å installere på-vegg-lader da den gir best sikkerhet, lader raskt og har stor fleksibilitet. Også Norsk Elbilforening anbefaler alle elbileiere å få installert hjemmeladestasjon for sikrere og enklere lading av elbilen.

Sammen med vår norske installasjonspartner, Eltel Networks, vil E.ON ifølge meldingen tilby sikre og effektive installasjoner, slik at norske el-bilister kan få maks ut av både ladeboks og elbil, uten å bekymre seg for verken sikkerhet eller langsom oppladning.

– Vi ser et stort behov for gode, sikre og effektive ladeløsninger i Norge. Sammen med E.ON som er eksperter på smarte ladeløsninger, skal vi gjøre elbillading tryggere og enklere for de norske forbrukerne. Vi samarbeider allerede med E.ON i Sverige, så det er naturlig for oss å videreføre dette gode samarbeidet til Norge, sier Lars Andre Hjellødegård, Sales and Solution Manager Eltel Networks AS.

I Norden er energiselskapet allerede i gang med å utvide fremtidens ladeinfrastruktur. I Norge vil E.ON tilby ladeløsninger til hjem, virksomheter og kommuner. I løpet av de neste tre årene vil E.ON sammen med partnere etablere et europeisk nettverk av ultra-raske ladestasjoner, som kan lade med en effekt på opptil 350 kW. Når det er på plass vil det være mulig å kjøre elbil fra Trondheim til Roma uten å gå tom for strøm.