E.ON - Tysk gigant vil lade norske elbiler
EON_UI_Icon_Letter_48x48 EON_UI_Icon_Smartphone_48x48

Tysk gigant vil lade norske elbiler

Europeiske kraft- og teknologiselskaper kappes om å bygge infrastruktur for lading av elbiler. Nå vil den tyske kraftgiganten Eon selge ladere til norske elbilister.

Uppdaterat februar 26, 2018

– Eon har bestemt seg for å gjøre en europeisk storsatsing på opplading av elbiler, etter å ha drevet et betydelig dansk ladenettverk i fire år med gode resultater. Vi ser med stor interesse på det norske markedet, sier Tore Harritshøj til E24.

Han er administrerende direktør i Eon Danmark og det tyske selskapets sjef for mobility i Norden.

Eon nådde nylig en million ladinger på sine rundt 1.300 danske ladestasjoner.

Europas største privateide kraftselskap bygger for tiden ut et nettverk av 180 ladere over hele Europa, og nå vil Eon satse på det norske markedet.

– Det at vi nå går inn i Norge er en del av en stor europeisk utrulling der vi vil tilby ladeløsninger både til privatkunder og businesskunder, fra private boliger og hytter til arbeidsplasser, sier Harritshøj.

– Vi vil også tilby ultraraske ladere langs landeveier og motorveier, sier han.

Ifølge Autocar er Eons ladenettverk på rundt 6.000 ladere i Europa, og selskapet har planer om å øke til rundt 10.000 ladestasjoner innen 2020.

– Vi har en strategi om å ta en vesentlig markedsandel i alle markeder vi går inn i. Det kommer helt klart til å være konkurranse om dette, og derfor ser vi at det er nødvendig å ta en posisjon tidlig, sier Harritshøj.

Glad for økt konkurranse

De største aktørene innen lading i Norge er i dag Fortum, Grønn kontakt og BKK.

Norsk Elbilforening ønsker økt konkurranse velkommen, og håper det vil betyr lavere kostnader for elbilistene.

– Flere aktører betyr flere ladestasjoner, og økt konkurranse er bra for forbrukerne. Vi er veldig glade for at det kommer flere aktører inn i markedet, sier daglig leder Christina Bu i Norsk elbilforening til E24.

– Kan det bidra til å gjøre det billigere for forbrukerne?

– Det tror jeg absolutt. Dette er et stort og interessant marked, og nå kommer det flere nye ulike aktører inn og bidrar til økt konkurranse om kundene, sier Bu.

Kjemper om markedsandeler

Flere europeiske kraftselskaper og teknologiselskaper kjemper om markedsandelene i fremtidens ladenettverk for elbiler. CNBC lister opp selskaper som britiske InstaVolt, amerikanske ChargePoint og nederlandske EV-Box som eies av franske Engie.

I tillegg har Tesla sitt eget ladenettverk.

Elbilforeningen sier at flere større aktører nå er interessert i lading.

– Det er flere eksempler på det. I høst kjøpte for eksempel Shell ladeaktøren NewMotion, og franske Engie har kjøpt nederlandske EV-Box. Og en aktør som Circle K bruker Norge som testmarked for fremtidens energistasjoner, sier Bu.

– Vi blir stadig oftere kontaktet av store internasjonale selskaper som lukter på Norge, sier hun.

Banken Morgan Stanley har ifølge CNBC anslått at det trengs mellom en million og tre millioner offentlige ladestasjoner i Vest-Europa innen 2030, fra anslagsvis 120.000 i dag. Bare seks prosent av dem er hurtigladere, ifølge energibyrået IEA.

Eons europeiske nettverk

Sammen med selskapet Clever, eid av to danske kraftselskaper, skal Eon bygge 180 hurtigladere i syv land fra Norge til Italia de neste tre årene.

Av disse laderne skal 20 etableres i Norge i et samarbeid med bensinkjeden Yx, som eies av Reitangruppen.

EU-kommisjonen har utropt dette til et flaggskip-prosjekt, og det har fått 10 millioner euro i støtte gjennom EUs Connecting Europe Facility-program.

Laderne blir på 150 kilowatt, får to til seks ladepunkter og skal kunne lade en bil til 400 kilometers rekkevidde på 20 til 30 minutter. Laderne skal kunne oppgraderes til 350 kilowatt senere. Eon har som mål å utvide antallet ladere til 400 senere.

Kraftgiganten satser nå på lading i en rekke land samtidig, inkludert Sverige hvor det bygger ut 80 ladere i Malmö, samt Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia, Tsjekkia, Romania og Slovakia.

Bilgiganter bygger eget nettverk

Det pågår flere initiativer for å styrke det norske og europeiske ladenettverket.

Nylig lanserte bilgigantene BMW, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen med Porsche og Audi navnet på sitt europeiske ladenettverk for elbiler, Ionity.

Det skal bestå av 400 ladere som skal bygges ut på de mest trafikkerte europeiske veiene frem til 2020.

Utbyggingen begynner blant annet på Circle K-stasjoner i Norge.

Ønsker flere ladere

Fortsatt er det for få elbilladere i Norge, ifølge Norsk Elbilforening. Det er nå rundt 1.200 hurtigladepunkter i Norge, men det tallet bør opp i 4.000, gitt at flåten av elbiler vokser videre, mener foreningen.

– I dag kan 1.200 biler hurtiglades samtidig i Norge, opp fra 800 for ett år siden. Nå har vi et grunnleggende ladenettverk langs store deler av veinettet, bortsett fra i Nord-Norge hvor det henger etter. Men markedet er fortsatt i utvikling, sier Bu.

– Om syv år skal vi kun selge nullutslippsbiler. Da haster det å få på plass et nettverk av hurtigladere. Norge er heldig ved at det er et interessant marked for internasjonale aktører, sier hun.

Bruker vanlig stikkontakt

Et stort flertall av nordmenn lader fortsatt elbilen sin med vanlig stikkontakt, men både elbilforeningen og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap anbefaler lader på veggen. Det er blant annet slike ladere Eon vil tilby i Norge.

– Vi har undersøkt markedet, og funnet ut at mange nordmenn fortsatt mangler egen ladeboks hjemme, selv om det er anbefalt på grunn av sikkerhet. Vi har god erfaring med å tilby intelligente ladebokser til danske privatkunder, sier Harritshøj.

Eons norske partner Eltel Networks stå for installasjonen av ladeboksene her i landet.

Elbilforeningen sier at er en utfordring at mange nordmenn bruker vanlig kontakt.

– Jeg tror det er fordi Norge var tidlig ute, før de riktige kablene og nye standarder var på plass. Dette er fortsatt gjengs, og du har fortsatt lov om kontakten er satt opp spesielt for elbillading og er i tråd med regelverket, sier Bu.

– Men hjemme der man vanligvis lader bør man helst ha et ordentlig opplegg, sier hun.