EON_UI_Icon_Letter_48x48 EON_UI_Icon_Smartphone_48x48

Bruk din solcellestrøm direkte til din BMW i5

Oppdatert
En kvinne går inn i en bil som står til lading.

BMW og E.ON har inngått et samarbeid om å skape fremtidens hjem, hvor elbilen blir en integrert del av husets energisystem.

Målet med det strategiske samarbeidet mellom BMW og E.ON er å skape «Connected Home Charging», et økosystem for lading, som lar kundene koble deres BMW- eller MINI-elbil direkte til solcellene – og uten omveier få fornybar energi i bilene. Og på sikt tilbake til husholdningen når det er mangel på strøm (Smart Charging).

Hjemmet og bilen sammen som et samlingspunkt

I første omgang vil E.ON og BMWs nye system sørge for at det alltid er strøm til hele husholdningen og fordele strømforbruket intelligent (via laststyring / load management). Man trenger dermed ikke å bekymre seg over hvor mye strøm man har tilgjengelig. Husholdningen blir prioritert først, og elbil-ladingen blir tilpasset det øvrige forbruket, siden elbiler typisk står stille lengre enn det tar å lade dem. Derfor trenger ikke bilen å lade hele tiden.

En bil står stille omtrent 22-23 timer i døgnet. En typisk familie bruker 11 kWh per dag i en vanlig husholdning uten elbil. Altså en elbil med et batteri på omtrent 80 kWh, som kan levere strøm tilbake til huset når den står stille, vil kunne fungere som det perfekte lille lageret for egen fornybar energi fra for eksempel solceller.

Man trenger heller ikke å bekymre seg for at en sikring kan gå, uansett om man har varmepumpe, lader to elbiler samtidig, begynner med matlaging, klesvask osv. – alt dette håndterer Connected Home Charging.

Et utviklende samarbeid

Samarbeidet vil skape nødvendige forutsetninger for toveis lading i fremtiden (V2G). Denne teknologien gjør det ikke bare mulig å bruke elbilens batteri som energilager, men også å returnere den lagrede strømmen til kundens egen husholdning og strømnettet på et senere tidspunkt.

I første omgang vil kunder som kjøper en BMW i5, som nettopp har kommet i salg i Danmark, kunne lade den med strøm fra egne solcellepaneler.

E.ON har mer enn 10 års erfaring med lading av elbiler og installasjon av ladestasjoner, og har som Europas største privateide energiselskap et bredt spekter av løsninger i energimarkedet, og dette er kompetansen E.ON tilfører samarbeidet.

Vi ønsker E.ON velkommen ombord som vår foretrukne partner for hjemmelading-løsninger for våre kunder. Sømløse oppsett, klare for smart oppkobling og ny teknologi i både bil og hjem, er en viktig del av opplevelsen for både dagens og morgendagens kunder, sier Baudouin Denis, Administerende direktør BMW Group Norge.

I dag blir elbilen, boligen og energisystemet sett på som separate systemer. Når E.ON og BMW samarbeider om å integrere de tre elementene og skape et økosystem rundt energiforbruket, vil det kunne ta hjemmelading og grønn energi til et nytt nivå.

«Sammen med BMW vil vi utvikle nye standarder for intelligent lading, slik at elbiler virkelig blir en integrert del av energimarkedet – og dette starter i individuelle hjem, der elbilen vil være den største forbrukeren av strøm for folk flest. Det er helt avgjørende at det er fornybar energi vi får på bilene, og her starter vi med solcellene, som mange danske hjem allerede har installert», sier Mattias Vendel, Head of E.ON Norway.

Fakta

  • E.ON Global og BMW Group har gått sammen for å utvikle fremtidens Smart Charging
  • I første omgang er det BMW i5-kunder som får tilbud om å bruke det nye systemet
  • Kunder med BMW i5 kan lade bilen med solcellestrøm direkte fra eget hus (via soloptimalisering i BMW-appen)
  • Kunder med en BMW i5 kan lade deres bil med solcellestrøm direkte fra eget hus (via Solar Optimization i BMW-appen)
  • E.ON balanserer lading og solenergi slik at husholdningens forbruk og elbillading optimaliseres
  • Om BMW i5: 340-601 hk. Rekkevidde 515-581 km. Forbruk: 15,9-18,2 kWh/100 km. Oppladningstid 0-100% ved 11 kW: 8,25 timer (eDrive40). Oppladningstid 0-100% ved 22 kW: 4,25 timer (M60 xDrive). Oppladningstid 10-80% ved 205 kW: 30 min. CO2-eieravgift 740 kr. årlig. Forbruk og rekkevidde påvirkes bl.a. av kjørestil, hastighet, veiforhold og ekstrautstyr. https://kampagner.bmwservicepris.dk/bmw-kampagnepriser/?embedded=intro&_serie=bmw-elbiler&_model=bmw-i5&_model3=

For mer informasjon:

Mattias Vendel, Head of E.ON Norway
M +46 722 44 54 05, mattias.vendel@eon.se

Andre nyheter