EON_UI_Icon_Letter_48x48 EON_UI_Icon_Smartphone_48x48

Hva er forskjellen på normallading og hurtiglading?

Type 1 og type 2, CHAdeMO og CCS, hurtiglading og normallading – man blir møtt med mange ukjente begreper når man går til anskaffelse av en elbil, og det er ikke alltid like lett å forstå betydningene eller forskjellene.

Normallading

Normallading gjør du i ladeboksen hjemme, eller på offentlige ladestasjoner. For å normallade bruker du det som kalles en Type 2-ladekabel.

Type 2-kabelen er elbilkontakten, og den nye standardkontakten som skal erstatte bruken av vanlig stikkkontakt. Når du normallader bilen din lader du med en effekt fra 3,6 kW opp til 22kW, avhengig av bilens ladeeffekt og ladepunkt.

Type 1 er ladekontakten som hovedsakelig blir benyttet på amerikanske og asiatiske bilder. Selve kontakten har fem stikk, og dersom du skal lade en elbil med type 1 kontakt i ladeboks eller på offentlige ladestasjoner må du ha en type 1 til type 2-kabel.

Hvordan bruke normalladepunkt

Offentlige normalladepunkt er et tilbud som mange kommuner har satt opp til innbyggerne. De er gjerne å finne på offentlige parkeringsplasser, utenfor kontorer og sykehus, eller i parkeringshus, butikker og kjøpesentre. Det hender de er gratis å bruke, men noen steder koster de også penger.

Fremgangsmåten for å starte ladingen varierer, og det står som regel instruksjoner på ladepunktet som forteller hvordan du aktiverer det og starter opp ladingen. Til disse punktene må du noen ganger bruke egen type 2-kabel, så husk å alltid ha en liggende i bilen!

Hurtiglading

Hurtiglading er, som ordet selv sier, en hurtigere form for lading. Disse ladestasjonene kan beskrives som elbilens svar på bensinstasjon, og de er ofte plassert langs veiene på bensinstasjoner.

Hurtiglading er lading med effekt på over 40 kW, og standard for DC hurtiglading er CCS og CHAdeMO. Hurtiglading kan gjøres med en standard hurtiglader, eller med en lynlader.

En lynlader er en type hurtiglader som kan lade bilen mye raskere, og leverer høyere ladeeffekt. Antall kW varierer, men felles for lynladerne er at de lader svært mye raskere, og koster litt mer.

Til hurtiglading bruker du ikke egen medbrakt kabel, men en av de to kablene som er festet på hver side av laderen. De to ladekablene har ulik ladekontakt, som kalles CHAdeMO eller CCS/Combo. Om du trenger CHAdeMO eller Combo/CSS kontakt avhenger av hvilken bil du har.

Hvordan bruke hurtiglader

På samme måte som normalladere, er det ingen fasit på hvordan man skal aktivere lading. Ladepunktene vil alltid ha instruksjoner for hvordan du starter opp ladingen, og gjerne flere metoder for oppstart. På våre ladestasjoner kan du starte opp laderen med E.on-ladebrikke, vår enkle ladeapp eller med ladebrikke fra Norsk elbilforening.

Forskjellene mellom normallading og hurtiglading

Den helt åpenbare forskjellen mellom normallading og hurtiglading er ladehastigheten og ladeeffekten. Det er flere faktorer som avgjør nøyaktig hvor fort elbilen din lades opp, vær, temperatur og årstid, effekt (kW) og selve elbilen er av disse faktorene.

Ved normallading på hjemmelader er det vanlig at man lar bilen stå over natten å lade, da det kan ta opp mot 20 timer å lade bilen fult. På hurtigladere er det vanlig å lade opp til 80%, da ladeeffekten går ned til omtrent samme nivå som normalladere etter man har passert 80%, dette for å beskytte batteriet. Det tar gjerne mellom 20-40 minutter å lade til 80% på hurtigladere, så ca. 30 minutter.

Å normallade er et supert ladealternativ dersom du skal på en lengre tur til kjøpesentre og bare trenger noen ekstra prosenter når du likevel skal stå parkert, mens du gjør unna handelen din. Eller som nevnt når du likevel er hjemme og du ikke skal bruke bilen, enten når du sover eller gjør andre ting.

Hurtiglading er supert for langturene, når du trenger å lade opp mye raskere. Det kan være lurt å kjøre innom en stasjon for å se hvordan hurtigladere fungerer, før du legger ut på langturen, hvis du ikke har brukt en før.