EON_UI_Icon_Letter_48x48 EON_UI_Icon_Smartphone_48x48

Oatly punkterer myten: El-lastebiler kan klare tung transport

Elektrisitet fungerer godt som drivstoff for tungtransport på både lokale og regionale ruter. Samarbeidet mellom E.ON, Einride og Oatly, i Sverige er et bevis på dette. Resultatet er fornøyde sjåfører, stabil vareflyt og selvfølgelig mindre CO2-utslipp på strekningen. Så mye som 87 % mindre.

Oppdatert
Lastebil koblet til ladestasjon

Oatly, et svenskt matfirma, har anskaffet flere nye elektriske lastebiler som kickstarter en ny æra innen elektrisk tungtransport. Med disse positive erfaringene vil flere transportører og bedrifter kunne gå over til strøm og hoppe over diesel.

Sommeren 2020 fikk vi muligheten til å være en del av Einride og Oatlys ombygging til elektrisk transport.

Sammen kunne vi gjøre overgangen til strøm så enkel som mulig.

– «Einride analyserte hele transportflyten, så vi vet hvor, når, hvor mye og hvor lenge lastebilene må lade», forklarer Peter Andersson, produktsjef for e-Mobility i E.ON.

Han utdyper:

– «Vi baserer oppladningen på fakta og overlater ingenting til tilfeldighetene. På den måten er sjåførene trygge gjennom hele prosessen ettersom vi reduserer angsten deres for å gå tom for strøm. Dette er ikke et pilotprosjekt med rom for store feilmarginer – logistikken skal fungere for Oatly fra dag 1, og sjåførene skal kunne overholde sine rutetider. Dette kan de gjøre ved hjelp av Einrides programvare og velfungerende ladestasjoner fra E.ON.»

Trådløs lading av tungtransport

Det er avgjørende at ladestasjonene fungerer til enhver tid dersom tungtransporten skal gå over til strøm. Hvis ikke lastebilene har strøm, blir det dyrt for bedriftene og logistikken sprekker.

Ambisjonen til E.ON er alltid å ha velfungerende ladere overalt, og kravene til lading fra tungtransporten gjør oss enda bedre på lading generelt.

– «Med pilotprosjekter som dette lærer vi mye om lading. Det handler ikke bare om å installere kraftige ladestasjoner som kan lade så raskt som mulig. All taktikk må være sammenhengende: for eksempel må programvaren settes til å passe med lastebilens batteri, og batteriet må ikke lades med maksimal effekt hele tiden – det forkorter batteriets levetid.»

Vi tar med oss ​​slike små justeringer og lærdom til neste prosjekt og blir stadig bedre, avslutter Peter Andersson.

Kan gjennomføres i andre land også

Oatly er et internasjonalt selskap med distribusjon i over 20 land i Europa, USA og Kina, også her i Norge. Derfor vil dette prosjektet ha betydning for hvordan Oatly frakter varene sine i flere land i fremtiden – til det beste for miljøet, lokalmiljøet og luftkvaliteten i byene.

Se også