EON_UI_Icon_Letter_48x48 EON_UI_Icon_Smartphone_48x48

Erikssons lastebilfirma har 4 lastebiler på el

I det en stor kunde ville avslutte samarbeidet med Erikssons Vognmandsforretning i Skåne, fordi kunden ville ha bærekraftige transportmidler, gjaldt det å omstille driften til elektriske lastebiler. Det lykkes de med, på bare 7 måneder.

Oppdatert
elektrisk lastebil

– vi hadde ikke kommet oss ut av startboksen så raskt om ikke kunden hadde krevd det av oss, starter Christian Pedersen, Key Account Manager hos Erikssons Åkeri i Tomelilla.

– Nå som vi kan se at elektrisk tungtransport fungerer, er vi helt overbevist om at det er det eneste riktige, og vi har allerede bestilt flere biler. Vi merker også at andre kunder etterspør mer og mer grønn transport, og det vil vi gjerne imøtekomme. Også for mindre kunder.

“Ingen kan omstille driften helt alene”

Kunden som etterspurte grønnere transport Oatly og holder til i Landskrona, Sverige. De fikk elektriske lastebiler på en av sine regionruter via et samarbeid mellom E.ON, Einride og Erikssons lastebilfirma.

Ifølge Christian Pedersen er partnerskap den eneste veien videre:

– Ingen kan forandre seg helt på egenhånd. Elektriske lastebiler er fire ganger dyrere enn dieselbiler, og ladestasjoner koster også. Derfor må både satsingen og planleggingen skje som et samarbeid, hvor alle parter sammen finner den rette løsningen. Kunden kan for eksempel investere i ladestasjonene og transportøren i bilene. For oss er det naturlig at transportøren betaler for strømmen til lading – vi betaler allerede for diesel.

Derfor jobber E.ON og Erikssons lastebilfirma tett sammen. Sammen øker vi mulighetene for å elektrifisere transport ved å lære av hverandre og felles besøk med kunder og lastebilprodusenter.

Sånn kommer du i gang med el-lastebiler

  • Tett samarbeid mellom kunde, sjåfør, ladeoperatør og bilprodusent
  • Starte med lokale og regionale ruter
  • Gå igjennom alle beregninger

Elektrisk lastebil som kjører på veien

Fordelene med elektriske lastebiler

  • Økte konkurransefordeler: Kunder vil ha grønn transport
  • Lettere å rekruttere sjåfører
  • Bedre arbeidsmiljø for sjåførene
  • Bedre for miljøet
  • Nye kjøreruter

Det må tas hensyn til kjørerutene og ladepunkter, for lastebilene skal helst lade hver gang de står stille. Optimalt sett bør det være en ladestasjon ved hvert lager og hvert depot. Men mindre aktører kan også gjøre det.

Dersom ruten er regional eller lokal, er konvertering til elektrisitet fullt mulig. Einride har stått bak disse beregningene for E.ON, Erikssons lastebilfirma og Oatly, og det har vist seg at elektriske lastebiler fungerer bra når man justerer rutene litt etter ladepunkter.

Konkurransefordel og markedsføringsverdi

-Vi kunne raskt føle at de elektriske lastebilene ga oss et konkurransefortrinn. Det er litt dyrere for kundene, men fortsatt på et akseptabelt nivå. På den annen side får kundene CO2-besparelser for sine CSR-kontoer og stor markedsføringsverdi, så det er verdt innsatsen for dem, understreker Christian Pedersen.

Bedre arbeidsmiljø og lettere å tiltrekke lastebilsjåfører

Tempoet og arbeidsmiljøet i en elektrisk lastebil er noe annerledes enn i en dieselbil. De elektriske lastebilene er mer stillegående og de faste tidspunktene for lading gjør sjåførene mindre presset. – Vi har merket at det er noe lettere å rekruttere personell til de elektriske lastebilene. Faktisk er halvparten av sjåførene våre i elektriske lastebiler kvinner, så det er en spennende og uventet bieffekt av grønn omstilling, som er velkommen i bransjen, forklarer Christian Pedersen.

Trenger offentlige ladepunkter og faste kjørefelt

– Utviklingen har gått fort med ladestasjoner for privatbiler, men vi får ikke våre store lastebiler inn på parkeringsplassene der laderne står. Det er rett og slett ikke plass til lastebiler. Og kjører vi inn der, blokkerer vi alle andres lading. Med en enkelt lader har vi løst det ved å få tillatelse til å parkere i rabatten på feil side av laderen, men det er ikke en bærekraftig løsning mange steder», forklarer Pederen..

Peter Andersson, Business Manager eMobility, E.ON Drive Nordics, utdyper:

– Her har kommuner og offentlig sektor en sjanse til å være de som gjør det enklere å gå over til strøm ved å gjøre ladepunkter tilgjengelig. En annen løsning er at elbiler får fordeler som faste kjørefelt, som de utvikler i havnen i Helsingborg – på denne måten blir konverteringen til strøm mye mer gjennomførbar og ikke bare drevet av first movers og entusiaster. For det er langt fra alle som tør å ta steget inn i strøm eller har råd til investeringen, selv om det praktisk talt lar seg gjøre.

Start med lavthengende frukter: bydistribusjon

Det er ingen tvil om at varetransporten vil øke kraftig i nær fremtid på grunn av den stadig økende netthandelen. Derfor er bydistribusjon på strøm et godt sted å starte med ombyggingen. 8-10 tonn biler kan klare de fleste oppgaver, men det krever at bilprodusentene kan levere de nye bilene raskere. Kundene er der, og det er lettest å tilpasse de korte avstandene.

Se også