For å bestemme deg for antall ladepunkter og ladestasjoner er det spesielt tre ting å vurdere.
- Behovet for ladestrøm og løsning
- Ladetid
- Antall biler som skal kunne lades samtidig
Det er også viktig å vurdere ladekapasitet for infrastrukturen. Teknologien i bilen og ladestasjonen må samsvare. Om bilen din har mindre ladekapasitet enn laderen vil det kun lades på maksimal hastighet tillatt av kjøretøyet. I en omvendt situasjon lades det på maksimal hastighet tillatt av laderen. Dynamisk lastbalansering er en smart løsning som tar hensyn til den tilgjengelige kapasiteten.
Ladestasjoner med og uten kabel
Når du kjøper en elbil i dag, vil den vanligvis bli levert med ladekabler. Det er to ulike kabler som brukes til elbil, AC- og DC. AC er for normallading med egen kabel, mens DC brukes som oftest på hurtigladestasjoner.
Hurtiglading er lading med effekt på over 40 kW og på hver sin side av laderen er det festet to kabler. De har ulike ladekontakter som heter CCS og CHAdeMO. Det skal være enkelt å se hvilken som passer din bil.
Om en ønsker hurtig eller normallader kommer an på etterspørsel. I borettslag og sameier er det vanlig å ha normalladere. På bensinstasjoner, kommunale ladeplasser og steder der man kun lader en liten periode, er det mer vanlig med en hurtig- eller lyn-lader.
Hvilken ladeeffekt trenger du?
Nettsystem, strømkurs, ladestasjon, ladekabel og bilen spiller alle en rolle i hvilken effekt du kan få.
Nettsystem og strømkurs finner du ut ved å sjekke sikringsskapet eller ringe strømleverandør. Strømnettet bestemmer den maksimale effekten, mens strømkursen avgjør hvor mye effekt du potensielt kan få.
Vi skiller mellom 1-fase og 3-fase. Det beskriver hvor mange ledere som benyttes til overføring til bilen. 3-fase lader bilen tre ganger raskere ved samme antall ampere.
Ladeeffekt og ladekabel – fire nivåer
Strømstyrke (Ampere) | Antall faser | Maksimal ladeeffekt |
3,7 kW | 1-fase | 16 |
7,4 kW | 1-fase | 32 |
11 kW | 3-fase | 16 |
22 kW | 3-fase | 32 |
Ladekabel og elbilen vil bli levert til ditt utgangspunkt og behov. Det er antall kW som forteller noe om ladeeffekten. Det avhenger av at elbilen som lades støtter samme ladeeffekt, det samme gjelder ladekabelen. Hvis ikke vil effekten reduseres.
Bestiller du via E.ON vil vi hjelpe deg med valg av ladeboks basert på de andre faktorene.
Planlegging og etablering av ladeinstallasjoner
Det mange ting å ta hensyn til med å velge ladestasjon og det kan være en tidkrevende prosess. Det avhenger av hvor lang tid det tar å finansiere og kartlegge prosjektet. Den rimeligste løsningen er å montere ladestasjoner innendørs, mens ladepunkter utendørs innebærer et større forarbeid for oppsett av ladestasjonene.
Heldigvis trenger du ikke å gjøre alt dette alene. Vi hjelper til med planlegging, prosjektering og etablering av ladestasjoner. Vi gjennomfører blant annet befaring, innledende rådgivning med analyse av dagens situasjon og fremtidige behov, samt implementering og installasjon av ladestasjoner.
Kontakt oss på telefon eller e-post, så blir vi enige om veien videre.
Les også
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Hvordan velge riktig ladestasjon?
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Dette er skattereglene ved lading av firmabil du bør vite om
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Tjen penger på ladestasjonene dine
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Løsningene som viser fordelene med leasing av elbil
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Elbillading i sameier og borettslag gjort enkelt
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Slik setter du opp ladestasjoner for lastebiler
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Erikssons lastebilfirma har 4 lastebiler på el
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Fra diesel til strøm: E.ON Drive sine ladestasjoner lader opp elbusser
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Skaff ladestasjoner på parkeringsplassene og bybiler til ansatte
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Oatly punkterer myten: El-lastebiler kan klare tung transport
-
AktueltNyheter/pressemeldinger
Elbilferie i Norge – Hvor kan jeg lade bilen?